Hledám lektora němčiny

rok 2009

Když jsem byla na výšce a někomu sdělila, že studuju němčinu, nejčastější reakce byla: „A to jako vážně? Proboha proč němčinu? Takový hrozný jazyk! Sis nemohla vybrat něco lepšího?“

K němčině mě to táhlo léta, ale po desítkách podobných reakcí jsem si fakt nebyla jistá, jestli to vůbec byla správná volba.

Tehdy by mě ani ve snu nenapadlo, že budu jednou učit jak v kurzech v Německu, tak přes Skype. A ještě k tomu z toho učení udělat práci na plný úvazek, která mě živí? Totální utopie…

podzim 2017

Pravidelně dostávám e-maily, ve kterých stojí:

„Míšo, potřebovala bych se rozmluvit, pomůžete mi?“

„Dobrý den paní Skopalová, němčinu jsem se učila před lety, ale pak jsem ji 10 let neměla a teď ji potřebuju kvůli práci. Můžeme se domluvit na výuce?“

A já si říkám: SUPEEER! Takový zájem o němčinu jsem si před lety nedokázala ani představit. Přibírám nové studenty a proudí ke mně spousta zájemců se srdečným a pozitivním zájmem o němčinu. Prostě něco, o čem si nechává každý vyučující jen zdát…  

Tento zájem má bohužel i druhou stranu mince. Začínám totálně nestíhat, nevím, komu posílat úkoly dřív, učím od rána do večera a lehce se z toho hroutím. Zjišťuju totiž, že nezvládám učit 8 hodin v kuse a do toho odepisovat na maily, připravovat výuku na další den či další týden, tvořit příspěvky na facebook, které se vám tak líbí či vytvářet materiály k výuce. Připadám si jak křeček v roztočeném kole, které nejde zastavit. Něco, co mě doposud tak bavilo a naplňovalo, se mi začlo úplně vymykat z rukou.

Po dlooouhém váhání si dovoluji odmítat další zájemce o výuku, i když mám pořád někde v hlavě nastaveno, že bych chtěla mým zájmem o němčinu zasáhnout co možná největší počet osob, zájemců či studentů. Přemýšlím, jak dál a pomocná ruka, na kterou budu moct delegovat nové zájemce, se jeví jako nejrozumější volba.

Tak jo, jdu do toho. Začínám hledat někoho k sobě. Jestli jste četli tento článek, asi tušíte, že to nebylo a není úplně jednoduché a že se nespokojím s kdekým.

Ano, docela často se ptám, kde všechny ty jazykovky berou schopné lidi nebo jestli se naopak spokojí s málem a středně pokročilou úrovní svých lektorů (častý argument „ty to moc hrotíš, vždyť pro začátečníky to přece stačí“ fakt neberu, sorry. Nedokážu si totiž představit, že bych všechny ty skvělé lidi, kteří se na mě obrací, delegovala na někoho, jehož znalosti či schopnost vést výuku jsou jen průměrné). Když někdo při seznamovacím rozhovoru v němčině seká jednu chybu za druhou, říkám si, co vlastně ten člověk chce studentům předat? A ano, děje se to i u osob, kteří mají na němčinu nějaký „papír“. 4 věty a v nich 6 chyb? S tím na mě teda fakt nechoďte…

NENAŠLA JSEM VHODNÉHO LEKTORA?

Rozhodně ale tento článek nechci vést stylem „všichni ostatní lektoři jsou hrozní a já jsem ta nejlepší“. Těch božských lektorů totiž po světě taky běhá řádná kupa…

Znám jich několik a ti i mě obrovsky inspirují a posouvají kupředu. Díky jim za to!

I když jsem si za poslední rok stihla o kvalitě českého jazykového trhu udělat obrázek, stále bych neřekla, že jsem nejlepší lektorka němčiny (i když to teda na skypu občas slýchávám). Chcete vědět proč?

Myslím, že někdo jako ideální či nejlepší lektor fakt neexistuje. 100 lidí – 100 chutí. Existují různé metody učení jazyka, stejně jako různé přístupy lektorů. To, že styl mé výuky vyhovuje 100 lidem ještě neznamená, že musí vyhovovat i Jardovi od vedle. Občas se setkávám s názorem „až najdu dobrého lektora, tak to půjde samo“. Ano, dobrý lektor udělá opravdu hooodně, ale nalijme si čistého vína: ona vám ta němčina i se sebelepším lektorem BEZ VLASTNÍHO PŘIČINĚNÍ fakt sama do hlavy nenaskáče…

Na to ani ten nejvíc nejlepší lektor nestačí. Vždyť i mně se stává, že občas přeruším či ukončím výuku, když cítím, že student potřebuje jiný přístup, který já nemůžu nabídnout nebo mi je metodika vhodná pro daného studenta proti srsti. Na to mám stále dostatek sebereflexe…

Úspěch společných hodin opravdu nespočívá jen v dobrém lektorovi a jeho kvalitách. Úspěch jazykové výuky vnímám spíše jako souhru mnoha jemných faktorů:

  • vyučující ví, co (a proč) dělá
  • vyučující je schopný naladit se na potřeby studenta
  • student ví, proč se učí & čeho chce dosáhnout a není ho třeba k učení nutit
  • vyučující studenta nedrtí, ale vhodnými kroky posouvá směrem k cíli
  • metodika výuky je vhodná pro obě zúčastněné strany
  • student a vyučující jsou na stejné vlně, rozumí si lidsky

Proč je poslední bod zvýrazněn?

Víte, s výukou přes skype je to často jako s prvním rande nebo vztahem.
Na začátku se oťukáváte, snažíte se zamaskovat možné chyby a nedokonalosti a chcete se ukázat jen v tom nejlepším světle. Postupem času ale zjistíte, že vás má lektor přečtené jak vlastní boty a vy se tak můžete dokonale otevřít… 
Otevřít se procesu učení, možnému chybování, díky kterému se posouváte kupředu a taky nové osobě, se kterou trávíte minimálně hodinu týdně. 

To, abychom si lidsky sedli, je pro mě ještě před započetím spolupráce (se studenty či s lektory) vedle praktického ovládání jazyka a podobného stylu výuky (u lektorů) opravdu klíčové.

Pokud vás má lektor někam posunout, musíte být zkrátka na jedné vlně a lidsky si rozumět. Hodiny, které vede skvělý a zkušený lektor, který ale zastává naprosto jiné životní hodnoty a názory (nebo vás v každé hodině stresuje nebo se na vás nedejbože dívá svrchu), většinou nemají dlouhého trvání…

UČITELSKÝ UM + LIDSKOST = KLÍČ K ÚSPĚCHU

leden 2019

Opět nestíhám a nestíhají ani lektoři, se kterými spolupracuji. Obracím se tedy na české pedagogické a filozofické fakulty s prosbou o zprostředkování pracovního inzerátu na své studenty. Nazpět mi dorazí 3 odpovědi z 3 různých univerzit (!!!), ve kterých stojí lehká povzdechnutí, jak se kvůli preferenci angličtiny jakožto prvního cizího jazyka kvalita přicházejících studentů a potažmo i pracovního trhu v posledních letech změnila. Studenti v bakaláři prý nepřichází v úvahu, protože buď nemají zkušenosti s výukou nebo jsou jejich jazykové znalosti podprůměrné (nebo v horším případě kombinace obojího), ale absolventi či studenti v magistru by se možná mohli chytit.

No, zatím bez úspěchu.

Proč tedy píšu tento článek?

HLEDÁM LEKTORY NĚMČINY NA STEJNÉ VLNĚ

Aktuálně spolupracuji s 3 lektory. Šedý průměr u mě ale nečekejte! Jsou to totiž profíci a úžasňáci každým coulem a za jejich znalosti a schopnost vést výuku tím správným směrem dám klidně ruku do ohně, protože vím, že zájemce o výuku deleguji do těch nejlepších rukou.

Když se k začátku letošního roku s jedním z lektorů naše společná cesta rozešla, dostala jsem od jeho studentů slova díků za zprostředkování nejlepšího učitele, jakého za celý svůj život s němčinou měli. A to je přesně to, co hledám! Naladění na stejnou vlnu a zprostředkování maxima jazykových znalostí!

Ráda bych rozšířila řady lektorů, se kterými spolupracuji, abych nemusela nechávat některé zájemce o výuku čekat.

Jste to vy nebo někoho takového znáte? Super! Už teď mě zajímáte!

Nebojte, nehledám žádné imaginární supermany, jak by se možná po přečtení řádků výše mohlo zdát. Hledám lektory z masa a kostí, kteří souzní s mými názory na výuku (stylem „učebnice strana 10, cvičení 1…, cvičení 2…, cvičení 3“ ale opravdu nejedu) a jsou otevřeni spolupráci.

Kromě ŽL žádný oficiální papír nepotřebuju. Stačí mi kombinace:

  • perfektní znalost němčiny
  • zkušenosti s výukou
  • NADŠENÍ a lidský přístup

Pokud se cítíte osloveni, budu ráda, když se mi ozvete. A pokud znáte někoho, kdo by byl vhodným kandidátem, budu vám moc vděčná za přeposlání!

Už teď tisícerý dík!

Jsem lektorkou němčiny online a ráda pomůžu zlepšit znalosti němčiny i vám! Mám dostatek zkušeností ze skupinových kurzů v Německu, zároveň ale i odučené tisíce hodin jednotlivců přes Skype. V mých Skype lekcích šitých na míru vašim jazykovým cílům a potřebám vám ukážu, že němčina opravdu není tak složitá, jak jste si dosud mysleli :) Pokud potřebujete popostrčit ve vašich znalostech němčiny, pomůže vám můj jazykový test. Pokud hledáte ten správný online kurz právě pro vás, mrkněte na mé videokurzy či intenzivní kurzy. Více informací o mně najdete tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů