BLACK WEEK 22.–29. 11. 2024 = Získejte své oblíbené e-booky a kurzy se slevou 40 %!
Když jsem byla na základce, byla němčina můj první cizí jazyk. Z naší němčinářky měla půlka třídy vítr, přesto jsem si z hodin s ní odnesla ty nejlepší základy, jaké si jen člověk může přát. Vyučující byla přísná, zaměřená na gramatiku a prostor na hry a odlehčené aktivity byl vlastně jen před Vánocema a před koncem školního roku. Navzdory těmto podmínkách jsem ale dostala jazykově tu nejlepší výbavu.
V čem spočíval úspěch? Paní učitelka nás nutila učit se neoblíbené věci formou drilu a šrocení se nazpamět.
Jazykové výzkumy ukazují, že něco, co si potřebujete zachovat v dlouhodobé paměti a už to tedy nikdy nezapomenout, musíte 80x ZOPAKOVAT.
A po kolika pokusech to vzdáváte vy?
Die, der, den, die – durch, für, gegen, ohne, um – an, auf, in, über, unter, hinter, vor, neben, zwischen. Některé věci jsme prostě museli umět vyjmenovat „jak když bičem mrská“, jinak přišel trest. Dodnes si pamatuju, že jsem musela 20x napsat předložky se 3. a 4.pádem, protože jsem je neuměla vyjmenovat zpaměti naráz. Sice trochu psycho, ale když mě dnes vzbudíte o půlnoci, vyjmenuju vám předložky či členy bezchybně třeba i pozpátku.
V dnešní době trend drilu a učení nazpamět upadá. Do popředí se dostávají spíše pohodové aktivity a výuka hrou. Vždyť i já jsem velkým příznivcem toho, že VÝUKA MUSÍ PŘEDEVŠÍM BAVIT a nabádám vás k tomu v každém druhém článku.
Jsem si ale zároveň moc dobře vědoma, jakou moc drilové metody a učení zpaměti mají a jak obrovská škoda je, když se na ně v posledních letech háže neprávem tolik špíny.
V poslední době se totiž všude prezentuje následující rovnice:
Ano, učení zpaměti či drilem má své zákonitosti, které je důležité respektovat, rozhodně ale patří k jazykové výuce.
Když si chcete zapamatovat správnou formu členu mužského rodu v jednotlivých pádech (der, des, dem, den), co uděláte?
Nezřídka ve výuce dostávám otázku, jak dlouho mi trvalo, než jsem si určitá pravidla zapamatovala. Moje odpověď často zní asi týden – musela jsem se to naučit nazpamět.
POZOR! UČENÍ ZPAMĚTI MÁ SMYSL JEN TEHDY, POKUD ROZUMÍTE SOUVISLOSTEM A GRAMATICKÉMU PRAVIDLU!
Dejme tomu, že si chcete zapamatovat např. předložky se 4.pádem.
Zkuste si
Tehdy mi bylo 9 nebo 10. Chodila jsem doma v pokoji od stolu ke skříni a zase zpátky a drtila se předložky nazpamět. Měla jsem (a vlastně pořád mám) k tomu svou vlastní melodii a vlastní rytmus.
Loni jsem byla na semináři, který vedla autorka mnoha učebnic a úžasná vyučující Claudia Böschel. Bylo zajímavé pozorovat, že i taková kapacita, která má ke každému probíranému tématu a situaci připravených deset možných her, zapojuje do výuky drilová cvičení a je jejich velkou příznivkyní. Dle jejích slov musí mít drilová a mechanická cvičení ve výuce své místo.
Každý totiž absorbuje jazyk a nové souvislosti jinak, proto jsou i mechanická opakování a učení zpaměti možnou alternativou. Vždyť i na mě se občas obrací zájemci, kteří mi hned zkraje řeknou „Ale prosím Vás, hlavně žádný hry! Já potřebuju systém a dril.“ Každý to má jinak, takže zkoušejte, testujte, hecujte se, ale nestresujte se!
A víte, co se dá mechanickým opakováním skvěle naučit? Gramatika a gramatická pravidla! Proč? To zjistíte tady >>